Yapay Zeka ile Daha Akıllı Bir Pazarlama Mümkün Mü?

Zamanı olmayanlar için cevap vereyim: Hayır, ancak daha verimli çalışmanıza fayda sağlar.

Son 1 yıldır birçok YZ aracını detaylı olarak kullandım. Bazılarını da daha seyrek kullanıyorum. Strateji, araştırma, rakip analizi, içgörü toplama, görsel üretimi, reklam kurulumu ve metin yazımı hakkında zaman zaman ihtiyaçlarım doğrultusunda kullandığım araçlar hakkında düşüncelerimi kısaca paylaşmak istedim. Belki 5-6 ay sonra detaylar bazında buradaki değerlendirmelerim değişebilir çünkü değişimin hızı tam olarak ölçülemiyor ancak oldukça hızlı olduğunu hepimiz hissediyoruz.

Pazarlama Profesyonelleri Hangi Yapay Zeka Araçlarına Odaklanmalı?

Pazarlama dünyası oldukça geniş bir alan. Bu alanda her çalışan pazarlamayı kendi bakış açısına göre yorumluyor. Reklam uzmanı reklam, stratejist için strateji, metin yazarı için fikir, SEO uzmanı için SEO ve dijital pazarlama uzmanı için performans demek pazarlama. Ancak aslında bir tane pazarlama var. Ben büyük resimde pazarlama hedefiyle kullandım hepsini.

Sizin zamanınız varsa hepsini denemek yerine en çok işinize yarayacak olanlara odaklanın, keza bu teknolojiler kullanıcıların ihtiyaçlarına göre şekillenmeye devam ediyor.

ChatGPT’yi Neden Kullandım?

Fazlasıyla zaman kazandıran chatGPT derleme, analiz çıkarma, özetleme gibi konularda oldukça başarılı. Mesela birçok exceli analiz edip istediğim soruları doğru cümlelerle ve ifadelerle sorduğumda (özellikle detaylı şekilde) bana çok vakit kazandırdı. Excel kullanmayı unutmamayı ümit ediyorum. Çok hızlı bir şekilde işlerimi halledebilsem de kendi zekamı tembelleştirdiğini farkettim. Uzum metinlerin özetlenmesi, derlenmesi, bazı hizmetlerin skorlanması ve bir miktar anlamlı sohbet etmek de mümkün. Yeter ki doğru şekilde cümle kurup derdinizi doğru anlatın, o zaman dermana yakınlaşıyor.

Ancak siz metin yazım, akıl yürütme, zorlu görevler gibi konularda hangi YZ aracını kullanacağınızı bilmiyorsanız buraya karşılaştırmalı örnekler için bakabilirsiniz. 6 farklı alanda neredeyse mevcut tüm LLM’leri karşılaştırıyor.

Bazı işlerimde Claude da kullanıyorum. Metin yazımı ve pazarlama metriklerinin hesaplanmasında chatGPT’den daha başarılı bence.

Strateji ve Araştırma Alanında Dikkat Edilmesi Gereken Bir Şey Var mı?

Jenerik ve bir başkasının (rakip mesela) kolaylıkla elde edemeyeceği şekilde sonuçlara yaklaşması benim için elzem. Ancak bunun dışında kullanım kolaylığı da önemli. “Yapay” bir zeka ile hakiki bir muhabbete girebilmek tabii ki mümkün değil ancak bana bilmediklerimi sunabilmesi veya konuya hiç düşünmediğim bir şekilde yaklaşabilmesi değerli. Mesela pazarlama için hangi araçlar en çok kullanılıyor diye chat GPT’ye sorduğumda bana şunları listeledi:

ChatGPT - Jasper AI (metin) - Surfer SEO (Evet SEO 🙂) - Canva - Grammarly (Yazı asistanı)

Lexica Art (görsel amaçlı) - Content at Scale (Bu da SEO amaçlı) - Notion AI (üretkenlik)

Yakın rakibi Claude’ı zikretmemesi de ilginç!

Sonra da şunu ekledi: “YZ’nin pazarlama için kullanılan araçları genellikle içerik üretimi, SEO optimizasyonu, tasarım, araştırma ve pazarlama otomasyonu alanlarında kullanılıyor.” Pazarlama otomasyonu için araçlar var; bu işi uzmanlarına bırakıyorum.

Bu arada YZ ile SEO amaçlı içerik yazdırmanızı tavsiye etmiyorum. En son editör siz olun ve olabildiğince insanileştirin yazılarınızı. Fazla otomasyon işin ruhunu bozuyor. Mesela birçok sosyal medya metni ve bloglarda yer alan listeli şekilde içeriklerin YZ tarafından yazdırıldığı anında belli oluyor.

Perplexity aslında çok gelişmiş bir arama motoru gibi çalışıyor. Muhakkak deneyin. Ben standart arama yerine detaylı bilgi alabilmek için kullanıyorum. Strateji sunumlarımızın ilk aranan araştırma elemanı!

Bunun dışında stratejide kullanmadığım ama demosunu izlediğim farklı modelleri karma olarak kullanan bir strateji YZ aracı var: https://springboards.ai/

Rakip Analizi

Genel anlamda pazarlama ve markalama konusunda rekabet en değerli alanlardan birisi. Konumlandırma ve stratejimizi rakipleri hep hatırda tutarak kuruyoruz. Bunun için şu üç aracı kullandım.

https://www.comparables.ai/ : Biraz zorlu olabiliyor istediğiniz sonucu almanız ancak bilmediğiniz birçok rakibi farklı coğrafyalarda size sunuyor. Özellikle ticari rekabette ön plana çıkıyor.

https://www.perplexity.ai/: Sıkça kullandığım gelişmiş bir arama motoru gibi. Sohbet etmek için de kullandığım oldu. Mesela araştırdığım pazarı sordum. Sonra detay istedim. Sonra rakiplerinin detaylarını istedim sonra konu böylece gelişti. Bu arada YZ ile çalışan rakip analizi soruma da 3 farklı ve hiç kullanmadığım araç önerdi. Ancak birisi tam olarak doğru değil (bakın henüz gelişmedi). Arama motorları bile hala doğru çalışmıyor, umarım onlara benzemez! Birisi https://competely.ai/ diğeri de https://www.crayon.co/

İlk fırsatta deneyeceklerim listesine girdiler.

Metin + Reklam + Performans Alanında Kullandığım Tek Örnek: Evercopy

Evercopy henüz gelişim aşamasında bir girişim. Metin yazımından görsel üretimine; hedeflemeden reklam optimizasyonuna kadar tüm süreci barındırıyor. Birkaç versiyon sonra çok iyi bir noktaya geleceğini tahmin ediyorum ancak şimdilik benim pek işime yaramadı. Çünkü istediğim mecralar hazır değildi. Özellikle farklı mecralardaki kampanyaları kolaylıkla yönetme özelliği ve reklam kampanyalarının optimizasyon özellikleri ilginç görünüyor. Eğer performans veya sosyal medya alanında çalışıyorsanız deneyin.

Bu alanda iki tane daha çözüm var: AdCreative ve Postuby. İkisini önceliğim olmadığı için denemedim ancak gelecek vaat ediyorlar.

Görsel Oluşturma noktasında ben MidJourney kullanıyorum. Sadık bir kullanıcıyım. Hepsini denedim ama bunda karar kıldım, neden mi? Pek rasyonel bir sebebi yok…

Sonuç

Fractional CMO işlerimizde bir asistan olarak kullandığım chatGPT ve Claude gün geçtikçe bana daha fazla yardım ediyor. YZ’yi zaman kazanmak ve akıl yürütmekte asistan olarak kullansam da bir iş arkadaşı gibi asla olamaz. Görsel üretimi alanında da sınırlı bir ihtiyacım olduğu için bana MJ yetiyor.

Daha kırk fırın ekmek yiyecek olan üretken YZ ekmekleri hızlı bile yese bir önemi yok. Onu nasıl etkili kullanacağımızı bilmek ve bu yönde kendimizi geliştirmek kritik değere sahip.

Sonuç olarak yapay zeka daha akıllı bir pazarlama yaklaşımı sunmuyor ama yollar açıyor veya bize güzel paslar çıkartıyor. Antrenör yine sizsiniz ve işinizin potansiyelini en iyi şekilde hayata geçirmeyi öğrenmelisiniz; bu da bol bol deneyerek olacak.

Önceki
Önceki

Büyümek İsteyen ve Markalaşmak İsteyen Firmalar Reklam Ajansı Seçerken Nelere Dikkat Etmeli?

Sonraki
Sonraki

B2B’de İnsan Duygusu Olmalı mı?