Büyümek İsteyen ve Markalaşmak İsteyen Firmalar Reklam Ajansı Seçerken Nelere Dikkat Etmeli?

4 Maddede Reklam Ajansı Seçerken Nelere Dikkat Etmeli?

Türkiye’de binlerce reklam ajansı var. Bazıları sosyal medya veya dijital ajans, bazıları ödüllük reklam kampanyalarında deneyimli bazıları ise tam hizmet (lokal veya global ajanslar) vermektedir. Doğru reklam ajansı seçiminin işletmenin büyümesine etkisi büyüktür. Tabii ki en önemli başlık reklam ajansına ayıracağınız bütçe olacaktır ancak bu biraz öznel bir durum olduğu için bütçe konusunu size bırakıyoruz. Mümkün mertebe düşük bütçeye bakıyorsanız bu yazı sizin için uygun olmayabilir. Çünkü önce sizin ihtiyaçlarınızı iyi anlayabilecek bir ajansın belirli bir kalitede olması gerekiyor. Bu yazı yaratıcı reklam kampanyası oluşturmak ve tüm kanallarda reklamlarınızı hazırlayacak ajansın seçiminde dikkat edilmesi gereken 4 ana konuyu ele alıyor. Bütçe konusu haricinde markanızı bilinir kılmak için dikkat etmeniz gereken kritik noktaları sizinle paylaşmak isterim.

Öncelikle Şirketinizin İhtiyacını Pazarlama Alanında Belirlemek Önemli

Sadece sosyal medyada pazarlama iletişimi gerçekleştirecekseniz başka, TV veya radyo kampanyası düşünüyorsanız başka kriterler devreye girmektedir. Bu sebeple öncelikle reklam bütçenize göre ve hangi mecralarda yer almak istediğinize karar vermelisiniz. Bir pazarlama stratejiniz yok ise ve nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız bir fraksiyonel CMO ile çalışabilir veya ekibinize bir pazarlama profesyoneli dahil edebilirsiniz. Çünkü reklam malzemelerinin hazırlanmasından sonra kreatif çalışmaları yayına alacak medya planlama veya performans ajansı/ekibi olmalı. Veya kampanyanız için influencer marketing ekibi… Belki de katılacağınız etkinlikleri belirleyecek PR ajansı ihtiyacınız da olabilir.

Aday Ajanslarınızı Brief’leyin

Pazarlama hedefinize yönelik bir yol haritanız var ise reklam üretecek ekibin sizin briefinizi en doğru şekilde anlaması elzemdir. Ajansınız ile aynı noktada değilseniz veya aynı dili konuşmuyorsanız başarılı olmanız bir yana hayal kırıklığına uğramanız mümkün. Kendinizi anlatan bir brief hazırlamanız ve bu brief’i aday ajansların nasıl anladığını ölçmeniz gerekmektedir.

Hazırlayacağınız brief'in içermesi gereken temel unsurlar şunlardır:

Hedef kitle analizi: Ürün veya hizmetinizin hitap ettiği kitlenin detaylı profili. Bu profildeki insanlar ne hisseder? Ne zorlukları var hayatta? Neyi nasıl düşünür?

Rakip analizi: Pazardaki rakiplerinizin reklam stratejileri ve detaylı konumları.

Mevcut reklam performansınızın değerlendirmesi: Şu ana kadar yaptığınız reklamların etkinliğini ajansınız nasıl değerlendiriyor?

Önerilen reklam stratejileri ve kanalları: Hedeflerinize ulaşmak için kullanılabilecek yöntemler konusunda sizinle aynı noktada mı?

Kreatif örnekler veya konsept önerileri: Markanızın vizyonunu yansıtacak fikirleri var mı?

Ajansın Reklam Yaklaşımını Değerlendirin

Ajansın reklam anlayışı, sizin çalışma yaklaşımınızla ve şirket kültürüyle uyumlu olması da önemlidir. Burada hem reklamcılık anlayışı hem de ekiplerin uyumlu çalışması size başarıyı sağlayacaktır. Ajansın geçmiş çalışmalarını ve ekibin portfolyolarını inceleyerek, yaratıcılık düzeylerini ve sektör deneyimlerini hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Bunun yanında aday ajansın geçmiş müşterileriyle iletişime geçip referans isteyebilirsiniz.

Ajanstan Kilit Sorulara Yanıt İsteyin

Potansiyel ajanslardan, markanızın karşılaştığı zorlukları nasıl aşacaklarını, hangi ölçüm yöntemlerini kullanacaklarını ve nasıl bir iletişim süreci öngördüklerini talep etmeniz faydalı olacaktır. Bunu sadece kendi sektörünüz özelinde düşünmeyin çünkü artık pazarlama stratejileri farklı sektörlerden esinlenerek de hayata geçirilebilir. Özellikle sizin pazarınıza yeni ve taze bir soluk getirebilme yeteneği markalaşma yolunda yapabilecekleri hakkında bir fikir verecektir.

Bunun yanında aşağıdaki soruların benzerlerini sormanız faydalı olabilir:

"Sektörümüzde başarılı olmuş reklam kampanyası örnekleriniz var mı?"

"Yapay zeka ve makine öğrenmesini reklam stratejilerinizde nasıl kullanıyorsunuz?"

“Ekibinizin yapısı nasıl? Deneyimleri ve çalışma kültürleri nasıl?”

“Markalaşma yolunda başarıyı tanımlamak ve ölçmek için ne önerirsiniz?”

“Pazarlama iletişiminde bizim için hangi modelleri kullanmayı düşünüyorsunuz?”

Mesela aday ajansınız size "garanti" “kesin çözüm” gibi ifadelerle cevap veriyorsa şüphe duyun çünkü günümüzde başarılı bir markalaşmayı hiçbir pazarlama profesyoneli %100 garanti edemez. Çünkü başarı bütçe, şirketinizdeki ekip, rakiplerinizin değişken durumu, pazarın gidişatı, ekonomik bağlam, teknolojik gelişmeler ve insan davranışı ve birçok başka parametreye bağlı olduğu için garanti vermek sadece sizin gözünüzü boyamak için kullanılmış bir “satış” cümlesi olabilir.

Ajansın Hizmet Listesini ve Vaatlerini Değerlendirin

Aday ajanslarınızla görüşürken sunduğu hizmetlerin kapsamını ve bu hizmetlerin sizin ihtiyaçlarınızla ne kadar örtüştüğünü inceleyin. Vaatlerinin gerçekçi ve ölçülebilir olmasına dikkat edin çünkü bazı ajansların yaklaşımları gereği koşullara göre vaatleri sizin gerçeklerinizden çok farklı olabiliyor. Bu durumu ben kendim kurumsal markalarda çalışırken sıkça rastlıyordum.

Sonuca Doğru: Farklı Yaklaşımlar Da Mevcut

Markalaşmak hedefiyle ajansınızı seçmeden önce eğer bütçeniz uygun ise pazarlama ekibiniz içinde de bir yaratıcı ekip kurabilirsiniz ancak bu ekibi yönetmek ve pazarlama disiplini açısından devamlı güncel tutmanın da ayrı bir zorluğu bulunmakta.

Ajans seçiminizi dikkatle yönetmek, uzun vadede başarılı bir reklam stratejisinin temelini oluşturacaktır. Stratejinizden ajansınızla iletişim kalitesine ve yaratıcı reklamlara olan yaklaşımınıza kadar dikkat edeceğiniz konuları iyice irdeleyip karar vermeniz gerekmektedir. Bu süreci ister konkur (ajanslardan brief karşılığı örnek çalışma talep ederek bir “yarışma” yapmak) olarak yürütün (ki konkurların kalitesi artık maalesef eskisi gibi değil, bu ayrı bir makalenin konusu olur) veya aday ajanslarınızla tanışarak ve yaklaşımları hakkında toplantı yaparak görüşün, anlattığım konularda cevaplara dikkat etmeniz gerekir.

Reklam ajanslarının sizi anlaması ve sizin onları anlamanı neyi neden yaptığınız konusunda anlaşmanız çok önemlidir. Karşılıklı güven sağlamak için verimli bir ajans-marka ilişkisi kurmanın dinamikleri sektörünüze göre değişiklik gösterebilse de asıl önemli olanın her zaman sizi anlayabilecek ve size bir katkı sağlayabilecek bir reklam ajansı seçebilmenizdir. Sonuçta sizin istediklerinizi bire bir uygulayan bir ajans aslında tam anlamıyla size katkı sağlamaz ve reklam ajansı değildir sadece isteklerinizi uygulayan bir ekiptir. Bu sebeple doğru reklam ajansını seçmek, markanızın büyümesi ve güçlenmesi için kritik bir adımdır.

Bütün bu kriterlerden en önemli ve en son bahsetmek istediğimiz konu markanızla ajans arasındaki ten uyumudur.

Reklam ajansınızın seçiminden takip edilmesine kadar süreçlerle ilgili daha fazla detaylı bilgi için bizimle buradan iletişime geçebilirsiniz.

Önceki
Önceki

Pazarlamacılar Giremez - Briefle Beni Şekerim 3. Bölüm

Sonraki
Sonraki

Yapay Zeka ile Daha Akıllı Bir Pazarlama Mümkün Mü?