Organik Topluluk Oluşturmanın 7 Önemli Adımı
Topluluk, sosyal medya takipçileri değildir. Müşterilerinizin bir araya geldiği bir yer de değildir. Ama markalı olduğu gibi markasız da topluluklar olabilir. Yeni başlayan Trends&Friends, tasarımlı bir networking topluluğu. Dijital alanda ise Discord, Reddit, Skool gibi sosyal mecralarda çok fazla topluluk var, ancak bunlar daha çok sosyal ağ diye düşünebiliriz.
Benim beğendiğim daha iş odaklı olan Birlikte İhracat isimli bir topluluk var mesela. Yurt dışında hizmet etmek isteyen freelance çalışanları destekleyen ve bilgilerini paylaşan (üyelik en son ücretliydi, ki olmalı) tatlı bir topluluk... Bunun yanında oyun toplulukları çok yaygın. WhatsApp'ta da birçok topluluk var. Ancak burada mesajlaşma ve bilgi alışverişi dışında bir akış ve yapının olması gerekiyor, hakiki anlamda topluluk olması için. Son bir örnek de genwise; hayatının üçüncü çeyreğinde ne yapacağına dair destek olan topluluk tabanlı bir girişim…
Başarılı Giyim Örneği: Gymshark
İyi on bir örnek olarak da Gymshark var. Sadece vücut geliştirme çalışanlara yönelik giyim markası olan Gymshark etkinlik, sosyal sorumluluk ve güçlü değerleriyle ön plana çıktı. Bütün etkinliklerini mücadele, daha iyi performans ve paylaşıma yönelik yaptılar. Yani bir yaşam tarzı oluşturuyor. Özellikle ABD ve İngiltere’deki bazı yerlerde spor ve vücut geliştirme çok önemli bir tutunma aracı. Bunun için öğrencilere büyük indirimler sağlıyorlar. Bunun dışında sokakta suçu azaltmak ve keskin bıçakların varlığını yok etmek için sosyal sorumluluk projesi gibi birçok projeyi hayata geçirdi. Güçlü ve sağlıklı bir topluluktan oluşan bireyler oldukça aktif ve tabii ki fenomenleri (influencer) de topluluğuna dahil ediyor.
Topluluk Oluşturmanın Temel Felsefesi: İnsan Odaklı Yaklaşım
Topluluk oluştururken ve sağlıklı bir şekilde büyümesi için dikkat etmemiz gereken belli başlı konular var. Bunlar konsept bulmaktan, amacına, değerlerinden yaklaşımına ve doğru tekniklere kadar farklı ve bağlantılı noktalara dayanıyor. Bu adımların önemi başarılı bir topluluk oluşturmak için elzemdir, ancak öncelikle iyi bir ekibinizin olması gerekiyor. Buna vakit ve dikkat verecek bir ekip. Bir ya da iki kişi yeterli olacaktır. Mesela Komunite girişimci topluluğunun özverili topluluk yöneticisi Umut, sana selam olsun!
1. Topluluğun Ulvi Amacını ve Konseptini Belirleme
İlk maddeye amaç ve hedef yazmadım çünkü topluluk kurmak istiyorsanız muhtemelen amacınız bellidir: Bir konu etrafında insanları toplamak. Ama hatırlatayım, amaç toplamak değil, daha ulvi bir amaç gerekir. Örneğin, pazarlama ve iletişim dünyasındaki insanlara ilham vermek Özgür Alaz’ın hedefi, fakat konsepti trendler. Trend raporları yoluyla ilham veriyor bizlere.
Bu sebeple konseptini doğru belirlemen gerekiyor. Bunun etrafında anlatı, hikaye, malzeme, etkinlik vb. unsurları kuracaksın.
2. Güven İnşası: Samimi ve Şeffaf İletişim Stratejisi
Güvenin ve doğruluğun daha fazla değer kazandığı günümüzde bunu en basit ve yalın yoldan oluşturmanın yolu: Samimiyet.
Sahi, hiç samimi olarak konuştuğunuz bir dostunuz var mı? Muhakkak vardır. İşte o samimiyette konuşmak gerekir. Olduğun gibi, şeffaf bir şekilde iletişim kurmak gerekir. Ama unutma, samimiyetin de sahtesi var. Bu da hemen hissedilir.
3. Doğru Kanal Seçimi ve Tutarlı İletişim Ritmi
Amaç belli, kavram oturdu, samimiyeti yakaladık; peki hangi aracı kullanacağız? Senin hitap ettiğin insanlar nerede? Veya nereye gelirler? En kolayı onların olduğu yere gitmek ancak bu her zaman yeterli değil. Düzenli olarak onlarla iletişim kuracağın bir veya iki kanalın olmalı. Her yerde olmana gerek yok. Ama seçtiğin kanalda ısrarla devam etmelisin. Birileri bıraksa da sen bırakma. Doğru kanalını konseptinle en etkili şekilde geliştirmeye çalış.
4. Organik Büyüme Teknikleri ve Geliştirme Stratejileri
Aslında topluluğu büyütmek için hediyeler ve sürprizler yapabileceğin gibi reklam, referans ile topluluğa dahil olma kurguları da yapabilirsin. Ama konseptinle samimiyetin birlikte organik büyümeyi kolaylaştıracaktır. Bunu biraz yaratıcı düşünceyle de birleştirince büyümeye başlar... Bu büyüme biraz yavaş olur, yani bugün yarına on katına çıkmaz. Acelen de olmasın, çünkü bunu organik bir proje olarak düşüneceksin: Geleceğe yatırım. Çünkü topluluğa gelen insanlar sana değer verdiği veya seninle benzer fikir/anlayışta olduğu için seni takip etmeye, topluluğa dahil olmaya devam edecek.
Belki de topluluktan çıkacak... Burada şunu da söylemek gerekiyor; topluluğa giriş, devam etme ve çıkma yolları da net olmalı. Bu belirlenmeli. Mesela bizim oluşturduğumuz Sendromsuzlar bir e-posta topluluğu olarak başladığı için tek tıkla giriş ve çıkış mümkün.
Bu alanda etkileşim sağlayacak konuları da belirlemek lazım. Ama bu etkileşim amaçlı değil, her zaman değerlere veya topluluğun ruhuna uygun şekilde düşünerek yapılmalı. "Hadi bir etkinlik yapalım" değil; "dinamik mücadele ruhumuzu insanlara gösterip paylaşım alanı oluşturacak bir etkinlik serisi" diyebiliriz mesela.
5. Net Hedef, Değerler ve Ortak Özellikler
Topluluğun hedefi ne? Ne amaçlıyor? Değerleri ne? Bunları düşünmek de önemli. Zaten bunu düşünmüş olduğunu varsayıyorum. Ortak özellik ne olmalı? Coğrafi konum (mahalle, köy), ortak faydalar (hobi), mesleki ilgi alanları (bilim camiası) veya paylaşılan kimlik/değerler gibi birleştirici bir unsur gerekiyor.
Tabii ki aidiyet duygusu da çok önemli. İnsanların ait hissettiği, karşılıklı güven ve değer verme duygusu elzem. En başlarda bunu oturtmak zaman alır.
6. İçerik ve SEO ile Destekleme
Son olarak da bu topluluğu doğru insanlarla buluşturmak için faydalı metinler, makaleler, görsellerle paylaşımlar yapmalısın. SEO’nuzu (evet, SEO hâlâ yaşıyor) topluluğa göre düzenleyip bazı ince düşünülmüş otomasyonlarla desteklemeniz mümkün. Mesela Sendromsuzlara dahil olan herkese bir tanışma anketi yolluyoruz. Sonunda da bir kahve indirimi veriyoruz. Bunun yanında anketi doldurmayanlara da daha ilginç bir mail gönderiyoruz...
Sadede Gelelim: Topluluğu Toparlamak
Bu arada bizim de topluluğumuz var. FLC. Fraksiyonel liderlik hakkında paylaşım ve gelişim topluluğu... İlgilenirsen bekleriz.
Organik büyüme için topluluk, markanın reklam alanı değil, üyelerin fayda sağladığı bir alan olmalıdır. Bunu aklında bulundurduğun ve yukarıdaki adımlara dikkat ettiğin sürece, topluluğu bir tarla gibi izleyip gerekli zamanlarda beslemen gerekir. Bir süre sonra sana güzel bir hasat verecektir.
Topluluğu bir amaç olarak görme; bir trend olarak asla düşünme. Sadece ve sadece insanlara dokunarak onları değiştirebildiğin kadar topluluk olursun.
Bu bir gülümseme de olabilir, hayatlarına katacağın bir sağlıklı unsur da olabilir, bir farkındalık olabilir veya sadece basit bir zevk de olabilir.
Orası senin bileceğin iş.
Markanın değeri, insanlara erişim, metrikler, büyüme uzmanları, yapay zeka... Bunlar da gerekir muhakkak. Ama bir topluluğun gücünü gerçekten tadanlar büyümenin ne olduğunu bilir. Pazarlama dünyası bir süredir buradan ilerliyor. Hatta kültürel pazarlama gibi isimler de takıyorlar…
Markanla birlikte topluluk oluşturmak veya konu hakkında merak ettiklerin varsa bize yazabilirsin.